Sunday, August 21, 2011

Bilinçli Ayakkabı

En son yazdığım yazıdan sonra deri ürünler ya da yapay derinin kullanılmasının mı daha bilinçli bir tüketim olacağı hakkında sorular geldi. Bunun kesin bir cevabı yok, sizin kişisel tercihinize bağlı. Zaten bu blogu yazarken, bu doğrudur, şu yanlıştır, diyerek sizin tüketim alışkanlıklarınızı eleştirmekten ziyade sizi bilgilendirmeyi ve tükettiğiniz şeyler hakkında düşümenizi sağlamayı amaçlıyorum.

Ben dayanıksız bulduğum yapay deriden yapılan ürünlerin kullanım sürelerinin kısa olması dolayısıyla onların yerine gerçek deriyi tercih ediyorum. Kullananlarınız biliyordur, çoğu yapay deriden yapılmış ayakkabılar, çantalar bir sezon kullanılmadan bile çatlamaya, yırtılmaya ve dolayısıyla kullanılmaz hale gelmeye başlıyorlar. Kullanım ömrü bu kadar kısıtlı ürünleri giymeyi israflı buluyorum. Ayrıca yapay deri ürünler organik malzemelerden yapılmamışsa doğaya geri dönüşümleri, özellikle poliyester alternatiflerinin, çok zor ve bu da benim önem verdiğim konulardan birisi. Onun dışında gerçek deri alırken dikkat ettiğim şeyler tabii ki var, sonuçta her şeyi deri diye almıyorum. Egzotik hayvanlardan gelen ürünlerden uzak duruyorum ve mümkünse inek derisi almaya çalışıyorum. Ayrıca bilgisini edinebilirsem endüstriyel boyalarla ya da kimyasallarla hazırlanmamış deri ürünlerini tercih etmeye çalışıyorum.

Bunun aksine, hayvan haklarıyla ilgileniyorsanız, vejetaryenseniz, hayvanlara zarar gelmesin ve insanların tüketimi için öldürülmesinler istiyorsanız gerçek deri kullanmak istemeyebilirsiniz. Mesela Natalie Portman vegan olduğu için ve hayvan hakları konusunda çok hassas olduğu için geçenlerde kesinlikle deri ayakkabı giymediğini, özellikle, naylon, poliyester gibi yapay deri ürünleri tercih ettiğini açıkladı. Hatta Te Casan isimli marka için vegan yani hiçbir şekilde hayvanların ölüsünden de dirisinden de gelmeyen maddelerle üretilmiş lüks zevke hitap eden ayakkabılar tasarladı. Lüks diyorum çünkü poz verdiği şu kendi tasarladığı aşağıdaki ayakkabının fiyatı yaklaşık $300. Ama rugan deri gibi göründüğü için bu ayakkabının yapay deri olduğunu bilemeyebilirdiniz.


Ayakkabı alırken içerisindeki malzemeyi öğrenmek için iç duvarlarına, ayakkabının numarasının da yazıldığı bölgede yazılan yazılara bakın. Burada genelde "üstü deri, tabanı poliyester," vs. gibi bilgileri bulabilirsiniz.

Ayrıca ayakkabının kutusunun dışında ya da ayakkabının içerisine veya altına yapıştırılan üretim etiketlerinin üzerindeki işaretlerı yorumlamayı bilirseniz ayakkabının hangi malzemeden yapıldığını kestirebilirsiniz. Bu işaretler genelde şöyle:

AYAKKABININ KISIMLARINI GÖSTEREN ETİKETLER

Ayakkabının dışı, üstü: 


Ayakkabının içi: 



 Ayakkabının tabanı:

MALZEMEYİ GÖSTEREN ETİKETLER

Deri:


Kaplanmış Deri (deri hazırlanırken dış görünüşünü değiştirmek için, süsleme amacıyla başka maddelerle kaplandığı zaman kullanılıyor bu işaret):


Kumaş:


Diğer Malzemeler (poliyester, naylon, bitki, vs.):



Şimdi işaretlerin ne anlama geldiğini öğrendiğiniz için şu etiketi yorumlayabilirsiniz:


Yani bu ayakkabının dışı deriden, içi kumaştan ve tabanı da suni madde olması olası, deri ya da kumaş olmayan bir üründen yapılmış.

Keyifli, bilinçli alışverişler!

-- E.

Not: Bize duyarlituketici@gmail.com adresinden ya da Twitter’da @duyarlituketici kullanıcısından ulaşabiliriniz.

9 comments:

  1. Bir şey sorucam. Vejeteryanlıktan dolayı gerçek deri kullanmamak sizce gerçekten bilinçli tüketiciliğe mi girer?

    Bence girmez. Tercih çünkü.

    ReplyDelete
  2. Tanidigim bir cok vejetaryen tiksinme, saglik sebepleri filan gibi seyler yuzunden et yiyemedigi icin degil hayvan beslemenin ve yogun oranlarda hayvan urunleri tuketmenin cevreye zarar verdigini dusundukleri icin vejetaryenler. Tabii bir de hayvanlara iskence edildiklerini dusundukleri icin. Bu baglamda vejetaryen olmalari, hayvan urunleri kullanmamalari ve mesela yapay deri tuketmeleri tercih meselesi.

    Her sey tercih ile alakali zaten. Bilincli tuketim yapmayi secmek de bir tercih meselesi. Ben de deri tuketmeyi tercih ediyorsam ve bunun icin gecerli sebeplerim varsa bu da beni bilincli yapar.

    Tercihi hangi baglamda bilincli tuketimden ayri tutuyorsunuz?

    ReplyDelete
  3. Hayır tercihi bilinçli tüketicilikten ayrı tutmuyorum. Şunu demek istiyorum daha çok, yapay deri kullanmak ile gerçek deri kullanmak arasında sanırım çok büyük bir fark yok doğayı kirletme açısından. Hatta yapay deri saha sağlıksız. Peki bu durumda yapay deriye yönelmek bilinçlilik hali midir? Çevreci midir yapay deri? Bu soruya ben hayır cevabı verdiğim için bilinçli tüketicilik diyemiyorum.

    ReplyDelete
  4. Bircok insan icin yapay deri kullanmak cevrecilik. Derinin inek derisi oldugunu varsayarsan, ineklerin yaydigi karbondioksit, metan, vs. gibi dunyada sera etkisine sebep olan gazlarin oraninin ulasim ve bircok sanayiiden fazla oldugu kanitlandigini da goz onunde bulundurursan deri kullanmak istemeyebilirsin. Hatta bir arastirma, bir kiloluk etin uretiminde ortaya cikan sera etkisi gazlarinin 3 saat araba kullanmak ve bunu yaparken evdeki butun isiklari da acik birakmaktan daha fazla oldugu tespit etti. Deriyi onun geldigi hayvandan bagimsiz dusunemezsin. Bu baglamda deriyi ve onun geldigi inekten yapilan diger urunlerini tuketmektense yapay deri kullanmak daha cevreci bir yaklasim olabilir. Bunun matematiksel bir formulu yok, biraz kisinin kendi hassasiyetleriyle alakali. Bir de yeni teknolojik acilimlar poliyester/naylon vs. gibi yapay deriler yerine daha organik ve daha dayanikli maddelerden yapilan deri alternatiflerinin uretimi hizlandirdi. Bu alanda heyecanli seyler oluyor.

    ReplyDelete

  5. tabanı lastik veya kauçuk olmauyan ayakkabılar yağmurlu havada suyu mikroskobik olarak emer ve ayakkabınızın içi yaş olmaz ama nemli olur.


    http://www.plotterilan.net

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Sadece guzel gozukmek için hayvanların yaşama hakkının elinden alınmasına sebep olmanın hiç bir vicdanda yeri olmamalı. Gerçek deri kullanan insanları görünce tiksiniyorum. Ama kullandıkları materyalden değil sahip olamadıkları vicdandan ve kafa yapısından. Bu arada gerçek deri kullanıp da ben hayvan severim demesin kimse mümkünse. Hayvanları çok seviyorum deyip akşamına tabakta yemek kadar saçma çünkü.

    ReplyDelete
  8. Paylaşmış olduğunuz yazı için teşekkürler..
    Ayakkabı önemli bir aksesuar ve alırken kullanırken dikkatli olunmalı

    ReplyDelete
  9. Mallet Ayakkabı artık Türkiye'de sizleri online mağazamıza bekleriz..

    ReplyDelete